Paten Facebook Files yang Membawa Foto Rahsia untuk Mengesan Emosi Anda

Facebook perlahan-lahan telah berhijrah ke platform lain sejak pelancarannya. Tetapi pemfailan paten baru-baru ini menunjukkan ia berpotensi dapat mengawasi sesuatu yang lebih penting: webcam anda.

CBInsights melaporkan paten yang dimaksudkan adalah untuk sistem yang akan menggunakan kamera telefon pintar atau kamera depan untuk mengambil gambar ringkas semasa anda menggunakan Facebook. Menurut paten, Facebook kemudian boleh menggunakan gambar-gambar sementara ini untuk menentukan emosi anda apabila melihat pelbagai jenis jawatan di News Feed. Dengan maklumat ini, rangkaian media sosial kemudian dapat menyediakan kandungan yang disesuaikan untuk membuat anda terus berkhidmat lebih lama.

Baca: Eksperimen Facebook Menimbulkan Soalan Perundangan

Sebagai contoh, jika anda melihat foto kawan atau haiwan dan kelihatan gembira, Facebook akan memasukkan lebih banyak jenis kandungan itu. Sebaliknya, Facebook juga dapat mengurangkan bilangan kali anda melihat kandungan yang anda tidak suka atau yang anda kurang bereaksi. Walaupun Facebook sudah mempunyai cara untuk mengkaji sendiri apa yang anda lihat di Feed News anda menerusi kaedah yang tidak diikuti dan lain, sistem pengesanan emosi muka yang dicadangkan akan menjadi langkah penting untuk mengembangkan dan mengotomatisasi proses ini.

Untuk memastikan, pemfailan paten bukan petunjuk pasti mengenai pelan tindakan produk syarikat. Facebook memberitahu Bebas pemfailan untuk paten pengesanan webcam adalah semata-mata penerokaan.

"Kami sering mencari paten untuk teknologi yang tidak pernah kami laksanakan, dan paten tidak seharusnya diambil sebagai petunjuk rancangan masa depan," kata Facebook kepada Independent.

Tetapi pada masa yang sama, kelemahan orang awam untuk Facebook pada paten akan jelas. Walaupun Facebook sering diberi kelonggaran yang besar dari pengguna terima kasih kepada skala dan keabadiannya, idea rangkaian itu diam-diam mengambil foto pengguna tanpa persetujuan mereka akan menjadi sakit kepala yang berpotensi untuk syarikat itu.

Di samping itu, paten bukan kali pertama Facebook dilaporkan telah menyelidik cara-cara yang lebih tinggi untuk memahami emosi penggunanya. Pada awal tahun ini, Facebook dibakar untuk program yang mengesan keadaan emosi pengguna remaja melalui jawatan dan komen mereka. Kemudian Facebook kemudian menggunakan maklumat ini untuk menyasarkan pengguna ini dengan iklan tertentu.

Baca: Facebook Berkumpul Data Mengenai Emosi Pengguna, Digunakan Ia Untuk Mengajar Remaja Kerentanan

Sebelum ini, Facebook juga didakwa menggunakan sejarah carian akaun untuk menyasarkan pengiklanan untuk pengguna berdasarkan keadaan perubatan. Laman media sosial dikritik kerana membenarkan iklan yang dapat menargetkan pengguna berdasarkan bangsa. Di 2014, Facebook didedahkan melakukan percubaan berskala besar di mana kakitangan menyesuaikan suapan pengguna 700,000 Facebook untuk melihat apakah syarikat dapat memanipulasi emosi mereka.

Source

Sila tinggalkan balasan anda

Laman web ini menggunakan Akismet untuk mengurangkan spam. Ketahui bagaimana data komen anda diproses.