App Baru Ini Mahu Membuat Pengurusan Firmware Linux LEBIH Mudah

Ia tidak penting untuk mengemas kini firmware pada Linux pada hari ini terima kasih kepada LVFS, yang fwupd alat dan integrasi dalam aplikasi Perisian GNOME (alias Ubuntu Software on Ubuntu).

Tetapi ada kalanya pengguna sama ada perlu atau ingin mengetahui lebih lanjut mengenai firmware yang peranti mereka sedang berjalan. Mereka mungkin, sebagai contoh, menghadapi masalah dan ingin melakukan tugas yang lebih maju, seperti mengatasi versi firmware.

Hari ini, untuk melakukan itu, untuk memeriksa versi firmware dan mengukur butiran lain tentang perkakasan yang disambungkan, pengguna dapat diarahkan ke baris arahan (sesungguhnya, ini adalah di mana saya terpaksa pergi ketika cuba kemas kini firmware pengawal 8BitDo saya).

Tetapi, terima kasih kepada projek baru, itu tidak akan berlaku lebih lama lagi ...

App Update Firmware Baru untuk Linux

Perisian Penyenaraian Perisian Firmware yang boleh dikemas kiniPerisian Penyenaraian Perisian Firmware yang boleh dikemas kini

Red Hat Richard Hughes melaporkan usaha baru untuk membina alat GUI "Firmware Updater" baru untuk desktop Linux, yang berjalan secara bebas dari alat GNOME Software dan dapat melakukan lebih banyak hal.

Dell, syarikat komputer, mendekati Hughes dengan idea dia mentor seorang pelatih yang akan bekerja pada aplikasi "pengguna kuasa" GTK untuk menguruskan firmware.

"Ide ini," Hughes menulis, "Bahawa seseorang seperti sokongan Dell boleh meminta pengguna untuk menjalankan aplikasi kecil dan kemudian membaca semula versi firmware atau menurunkan versi ke versi firmware yang lebih lama daripada mendapatkan mereka untuk menggunakan baris arahan."

Hasil dari usaha itu adalah (mungkin tidak sepenuhnya bernama) Firmware Updater tool.

Aplikasi ini bertujuan untuk memudahkan pengguna melihat perkakasan yang berkaitan yang boleh dikemas kini menggunakan LVFS; dapatkan senarai siaran perisian firmware; baca perubahan log dan kaveat; dan sememangnya sebenarnya menaik taraf dan menurunkan firmware juga.

Aplikasi ini masih kerja yang sedang berjalan dengan pasukan di belakangnya masih "bekerja apa jenis UX yang kita mahu dari alat pengguna kuasa". Ia direka bentuk sedemikian rupa sehingga ia boleh menjadi panel yang berbeza dalam Pusat Pengaturan / Kawalan GNOME dan bukannya binari mandiri,

Selesai atau tidak, sebagai tangkapan skrin dalam siaran ini menunjukkan alat itu sudah berada dalam keadaan yang baik. Hughes menambah bahawa sebaik sahaja Pembuat Perisian Firmware sudah siap untuk dilepaskan Flathub "Untuk memasang dunia."

Apakah pengalaman anda mengemas kini firmware di Linux?

Artikel Asal

Tinggalkan Komen

Laman web ini menggunakan Akismet untuk mengurangkan spam. Ketahui bagaimana data komen anda diproses.