Asus ProArt StudioBook Satu kajian semula tangan

Di bahagian atas rangkaian komputer riba ini, yang menyasarkan orang yang juga melakukan reka bentuk produk dan data visual serta membuat video mewah, duduk ProArt StudioBook One, mesin stesen kerja bergerak Asus telah mendakwa adalah "dunia yang paling grafis komputer riba ".

Itu sahaja yang memperlihatkan kad grafik mudah alih Nvidia's Quadro RTX 6000, sebuah GPU berasaskan Turing yang mewah yang direka bentuk dengan penunjuk sinar dalam fikiran, bukannya prestasi permainan.

Kami melihat dengan lebih dekat di StudioBook One dan meletakkan tangan kami di atasnya untuk mendapatkan gambaran yang lebih baik tentang apa yang telah dihasilkan oleh Asus.

reka bentuk
Untuk komputer riba yang mempunyai paparan 15.4in dan pukulan spec, StudioBook One sebenarnya agak tipis pada tebal 24.2mm. Ia tidak akan membuat lemak kelihatan hebat, tetapi ia kurang berkaki daripada rumah-rumah kuasa stesen kerja yang terdahulu dan berada di sekitar lompang beberapa komputer riba Asus 'Republic of Gamers (RoG).

Bercakap tentang, ada, pada mata kita sekurang-kurangnya, beberapa sisa DNA reka bentuk RoG dalam StudioBook One. Ia mempunyai tepi sudut sekitar casisnya, yang telah kita lihat sebelum ini di komputer riba RoG.

Itu mungkin tidak merayu kepada sesetengah orang, tetapi kami merasakan ia kelihatan agak menarik, terutamanya dalam warna biru-kelabu dengan beberapa sorotan keperakan di sekeliling pelabuhan.

Bercakap tentang mereka, untuk komputer riba kreatif-pro, tidak ada banyak sambungan. Tiga pelabuhan USB-C bermaksud seseorang perlu memilih kehidupan dongle, tetapi pelabuhan tersebut adalah Thunderbolt 3 yang serasi sehingga mereka harus menyokong banyak peripheral high-end.

Dan inilah sesuatu yang agak ganjil; pelabuhan sebenarnya berada di sisi penutup komputer riba dan bukan pada bahagian bawah. Itu turun ke tudung yang lebih kecil daripada yang mungkin dijangka kerana StudioBook One perumahan GPU dan bit lain yang menghasilkan haba di sana; fikirkannya sebagai Buku Permukaan 2 tetapi sebaliknya.

Mengekalkan komponen seperti di bahagian atas komputer riba bermakna Asus telah menghasilkan sistem penyejukan yang agak menarik. Bahagian bawah tudung datang jauh dari casis, dengan itu mencipta lubang untuk membantu mengekalkan kedalaman sejuk. Ini agak seperti mengambil alih sistem penyejukan Asus mempunyai dalam komputer riba Zephyrus RoG; rasa seseorang dapat memberi inspirasi kepada diri sendiri.

Apabila kami mula-mula membuka komputer riba walaupun kami rasa kami sedikit patah, walaupun pada pemeriksaan yang lebih dekat bahagian seksyen bolong terasa agak tegar dan bukan sesuatu yang mungkin akan gagal dengan cepat.

Kembali ke perkara komputer riba yang lebih tradisional; trackpad adalah saiz yang baik dan terasa licin dan tepat, seperti yang kita harapkan daripada Asus - dan sesungguhnya lain - komputer riba.

Papan kekunci, di sisi lain, adalah sedikit lebih menggaru kepala. Perjalanan utama adalah sangat kecil, sesuatu yang tidak kita alami dari Asus sebelum ini. Ia mengingatkan kita tentang mekanisme Rama-Rama pada MacBook Pros.

Kami akan ragu-ragu untuk mengatakan ini adalah satu kebetulan, kerana kami tidak terkejut jika seseorang dalam pasukan reka bentuk Asus walaupun papan kekunci seperti MacBook boleh membantu untuk menggoda kreatif dari mesin Cupertino dan ke StudioBook One.

Ia akan menjadi satu perkara rasa, tetapi kami tidak dijual terutamanya pada papan kekunci perjalanan minimum melainkan mereka menggunakan sesuatu seperti mekanisme Dell XPS 13 2-in-1.

Lebih dari kenyataannya itu beratnya lebih banyak daripada yang terlihat - 2.9kg - StudioBook One adalah mesin yang direka dengan baik dan satu yang sedikit keluar dari mesin orang ramai yang cuba menyalin mesin MacBook atau Dell.

paparan
Berikan ia komputer riba untuk kebaikan kreatif, ia menghairankan mempunyai panel 4K dalam paparan 15.6innya. Dan apakah skrin itu. Segala-galanya kelihatan tajam, terang dan menyiram dengan warna dan kontras, dengan perkara-perkara seperti video benar-benar 'bermunculan' dengan warna.

Ia kelihatan cantik warna yang tepat, yang boleh dikatakan sebagai perkara yang tidak masuk akal untuk dituntut kerana kita tidak dapat mengujinya, tetapi pada pandangan kita, ia kelihatan seperti tuntutan ASUS 100 peratus perlindungan warna warna Adobe RGB boleh menjadi wang.

Oleh kerana skrin berada dalam nisbah aspek 16: 9 dan mempunyai kadar penyegaran 120Hz, ia juga harus menjadi rahsianya untuk editor video dan filem.

Keprihatinan kita hanya dengan skrin adalah bagaimana reflektifnya; seperti yang dapat anda lihat dari foto kami, lampu-lampu dari gerai Asus IFA telah dirasakan secara rampun di skrin walaupun kami cuba mencari sudut piksel yang baik.

Anda akan mahu mengelakkan menggunakan Studio One jika anda mempunyai banyak sumber cahaya yang keras di atas dan di belakang anda. Tetapi dalam persekitaran yang gelap - Asus meredupkan lampu pada satu titik - skrin benar-benar menyanyi.

Prestasi, penyimpanan dan hayat bateri
Walaupun kami tidak dapat mendapat gambaran yang tepat tentang prestasi StudioBook One semasa di pendirian Asus, mesin ini dilengkapi dengan spesifikasi hebat.

Intel telah memberikannya teras Intel Core i9-9980HK, juga disimpan dalam tudung komputer riba, dan sehingga 32GB DDR4 RAM, yang merupakan satu set yang cukup besar yang diharapkan dapat dilihat dalam mesin desktop atau komputer riba yang seperti setebal batu bata.

Quadro RTX 6000 yang disebutkan di atas mempunyai kumpulan video 24GB dari GDDR6, sebab itu StudioBook One mempunyai Asus yang menuntut supremasi grafis laptop. Jumlah VRAM itu harus memastikan ia boleh mengendalikan aset video berkualiti tinggi dan berkualiti tinggi dengan pengesan sinar yang dibuang untuk ukuran yang baik, tanpa jatuh dalam peluh silikon.

Penyimpanan datang dalam bentuk 1TB NVMe PCIe 3.0, yang bukan sebagai spec yang mengesankan seperti dahulu, tetapi seharusnya penyimpanan yang cukup untuk memegang aset dan fail untuk projek pembuatan video khusus misalnya.

Asus telah mengekalkan ketahanan bateri, yang kami rasa tidak akan terlalu lama apabila komputer riba mempunyai kad grafik yang kuat. Ia datang dengan bata kuasa 300W, jadi kami tidak mengharapkan Studio One untuk menyerap kuasa.

Tetapi ini kelihatan seperti mesin yang kurang digunakan pada pergi dari soket kuasa dan satu untuk orang yang terpaksa berpindah dari meja ke meja apabila bekerja dengan rakan-rakan kreatif atau peniru CAD profesional. Oleh itu, seseorang boleh mengharapkan Studio One untuk dikocok dari soket ke soket di pejabat atau 'ruang imaginasi'.

Tanggapan pertama
Tidak ada keraguan bahawa Asus ProArt StudioBook One adalah mesin yang mengagumkan dan pameran untuk rompakan kejuruteraan Asus.

Dan mempunyai GPU mudah alih profesional yang kuat dalam casis yang berat tetapi tidak terlalu besar, menawarkan jenis orang yang memerlukan kuasa itu, sebuah mesin yang praktikal mudah alih dengan ransel padat.

Tidak ada butiran mengenai tarikh pelepasan atau penetapan harga, dan kami mengharapkan Studio One untuk menanggung bom mutlak sebagai mesin yang dilengkapi Quadro tidak murah.

Oleh itu, kita perlu yakin bahawa Asus benar-benar boleh mencabar Apple dan orang lain yang telah mencipta mesin kreatif yang difokuskan untuk umur. Sesetengah mungkin lebih memilih untuk memilih MacBook Pro dan iMac Pro or Mac Pro persediaan untuk mengendalikan keperluan kreatif mereka, dengan itu mempunyai desktop kuasa untuk pejabat dan mesin mudah alih yang padat dan mudah alih untuk tugas-tugas kreatif.

Tetapi StudioBook One masih merupakan komputer riba yang menonjol dan tidak ada yang menyukainya; jika tidak ada yang lain sepintas lalu jika anda atau syarikat anda mempunyai poket yang cukup untuk membiayai peranti sedemikian.

Artikel Asal

Tinggalkan Komen

Laman web ini menggunakan Akismet untuk mengurangkan spam. Ketahui bagaimana data komen anda diproses.