Xavier Malware Android Baru Ditemui dengan senyap mengikis Data Anda. Inilah Cara Melindungi Diri Anda!

Satu malware Android baru yang mencuri dan mencuri maklumat pengguna secara senyap membuat pusingan di gedung Google Play. Menurut para penyelidik keselamatan di TrendLabs Security Intelligence, yang mula-mula mengesan malware itu, perpustakaan iklan Android Trojan dipanggil Xavier, tertanam dalam lebih daripada aplikasi 800 di kedai aplikasi Android. Aplikasi ini berkisar dari aplikasi utiliti seperti manipulator foto untuk penukar kertas dinding dan pengilang suara, Peningkatan Kelantangan, Pengoptimal Ram dan pemain video muzik.

Baru Android Malware Xavier Tahap Menipu Data Anda.

Bagaimanakah Xavier Malware berfungsi?

Varian Xavier Ad perpustakaan sebelumnya adalah adware mudah dengan keupayaan untuk memasang APK lain secara senyap pada peranti yang disasarkan, tetapi dalam pelepasan terbaru ini, perisian hasad dilengkapi dengan beberapa ciri penting yang membezakannya dari pustaka iklan terdahulu. Pertama, ia datang dengan tingkah laku berniat jahat yang memuatkan kod-kod dari pelayan jauh, yang membolehkan penggodam mengeksekusi mana-mana kod jahat pada peranti yang disasarkan. Kedua, ia sangat panjang untuk melindungi diri daripada dikesan melalui penggunaan kaedah seperti penyulitan String, penyulitan data Internet, dan pengesanan emulator.

Malware Xavier dikonfigurasi untuk mencuri dan membocorkan maklumat berkaitan pengguna, seperti alamat e-mel, id peranti, model, versi OS, aplikasi yang dipasang, dan sebagainya. Keupayaan mencuri dan bocor Xavier sukar untuk dikesan kerana mekanisme perlindungan diri yang membolehkannya untuk melarikan diri dari analisis statik dan dinamik.

Berikut adalah contoh aplikasi di Google Play yang mengandungi pustaka iklan Xavier yang terbenam:

Xavier malware app yang dijangkiti

Berapa Berbahaya Bahaya Malware ini?

Adalah dikhuatirkan bahawa Xavier lebih meluas dan berbahaya jika dibandingkan dengan Judy, yang dijumpai di lebih aplikasi 41 di Google Play Store, dan dijangkiti antara 8.5 juta hingga 36.5 juta pengguna. Sebagai perbandingan, Xavier telah ditemui di lebih daripada aplikasi 800, yang bermaksud ia mungkin meletakkan lebih ramai pengguna berisiko.

Menurut TrendLabs, aplikasi yang terjejas telah dimuat turun berjuta kali dari Google Play dan sejumlah besar percubaan muat turun datang dari negara-negara di Asia Tenggara dengan muat turun yang lebih sedikit dari Amerika Syarikat dan Eropah.

Bagaimana untuk mempertahankan dari Malware?

TrendLabs Security Intelligence juga meletakkan senarai cara untuk memastikan peranti selamat daripada serangan malware. Ini termasuk:

  • Cara paling mudah untuk mengelakkan malware licik seperti Xavier adalah untuk tidak memuat turun dan memasang aplikasi dari sumber yang tidak diketahui, walaupun mereka dari kedai aplikasi yang sah seperti Google Play.
  • Berhati-hati dengan tingkah laku aplikasi. Ulasan apl dari pengguna lain yang telah memuat turun aplikasi boleh mendedahkan sifat sebenar aplikasinya.
  • Mengemas kini dan menampal peranti mudah alih juga akan membantu menjaga malware yang mensasarkan kelemahan.

Tips tambahan:

  • Pastikan anda menggunakan perisian Anti-virus premium, yang juga menyediakan perlindungan malware dan keselamatan internet
  • Jangan sekali-kali membuka e-mel yang dihantar daripada pengirim yang tidak diketahui
  • Jangan sekali-kali memasang plugin (untuk penyemak imbas) dan perisian aplikasi pada telefon Android anda daripada penerbit yang tidak dikenali

Source

Sila tinggalkan balasan anda

Laman web ini menggunakan Akismet untuk mengurangkan spam. Ketahui bagaimana data komen anda diproses.