Fortnite untuk Android tidak akan tersedia di Gedung Google Play

Permainan Epik, pencipta permainan gaya royale 'Fortnite' yang sangat popular, telah mengumumkan bahawa versi Android permainan tidak akan tersedia melalui Google Play Store. Sebaliknya, ia akan diedarkan melalui laman web pemaju sendiri, mengesahkan CEO Tim Sweeney.

Sebab utama di sini nampaknya kewangan. Seperti Apple, Google mengambil potongan 30% setiap transaksi yang berlaku di kedainya, sama ada pembelian awal atau pembelian dalam aplikasinya. Sebagai balasan untuk potongan itu, syarikat itu menyediakan pemaju aplikasi dengan platform untuk mengedarkan tajuk, peruntukan pelayan, promosi, akses mudah dan perkhidmatan pelanggan.

Sweeney berpendapat pemotongan 30 adalah tidak seimbang dengan perkhidmatan yang ditawarkan kepada pemaju dan potongan 70 mereka sendiri tidak meliputi kos membangun, operasi dan menyokong permainan mereka dengan cukup. Dengan melepaskan Play Store dan mengedarkan permainan melalui kedainya sendiri, Epic Games akan dapat membawa pulang keseluruhan pembayaran yang dibuat melalui permainan.

Inilah cara syarikat kini beroperasi pada platform Windows dan Mac, di mana, selain menggunakan Steam atau Microsoft dan kedai Apple yang popular, Epic mengedarkan permainan melalui pelanggan sendiri yang boleh dimuat turun melalui laman webnya. Di platform yang tidak mungkin, seperti Sony PlayStation, Microsoft Xbox, Nintendo Switch dan Apple iOS, Epic telah menggunakan pengedaran melalui kedai masing-masing dan memberikan syarikat tersebut potongan masing-masing.

Walaupun begitu, Epic Games telah menyaksikan kejayaan besar-besaran. Mereka membuat $ 15 juta pada iOS sahaja dalam tiga minggu pertama pelancaran. Dan ingatlah, Fortnite adalah percuma untuk bermain permainan dan satu-satunya perkara yang anda boleh membeli adalah kosmetik yang sepenuhnya pilihan dan tidak menjejaskan permainan anda dalam apa juga cara. Permainan keseluruhan telah meraup lebih daripada $ 1 bilion dari semua platform.

Aplikasi Sideloading di Android bukan prosedur yang sukar tetapi terdapat beberapa kesan di sini untuk dipertimbangkan. Gedung Play sudah pun dipenuhi dengan aplikasi palsu yang mendakwa Fortnite dan ini walaupun audit Google kerap. Ketika datang ke aplikasi di luar toko, tidak ada jaminan apa yang akan Anda dapatkan. Apabila satu-satunya sumber mendapatkan apl itu adalah di luar kedai, pengguna mungkin dengan mudah dihapuskan untuk memuat turun "permainan" dari sumber palsu tanpa mengetahui sifat sebenarnya. Hanya cacing cacing yang menunggu untuk dibuka.

Satu juga perlu tertanya-tanya tentang kesan jangka panjang keputusan ini. Tidak ada keraguan bahawa Epic Games akan mendapatkan lebih banyak muat turun dengan melalui laluan Play Store jadi kemungkinan besar mereka akan membuat keputusan untuk kehilangan 30% dalam jangka masa panjang. Mungkin saya salah di sini dan Epic tahu apa yang mereka lakukan. Sejauh ini nampaknya mereka lakukan.

Untuk rekod, Epic Games bukan lelaki jahat di sini kerana mahu membuat lebih banyak wang; itulah prerogatif mereka. Mereka juga tidak sepatutnya bertanggungjawab terhadap sebarang isu keselamatan yang berpotensi muncul kemudian, ia adalah pengguna yang memutuskan apa yang berlaku pada telefon mereka. Begitu juga, Google atau Apple tidak salah kerana mengambil potongan 30% untuk menawarkan perkhidmatan mereka. Semua syarikat melakukan apa yang betul untuk perniagaan mereka dan sebagai pelanggan, kami sentiasa mempunyai pilihan untuk dipilih.

Source

Tinggalkan Komen

Laman web ini menggunakan Akismet untuk mengurangkan spam. Ketahui bagaimana data komen anda diproses.