HomePod kesan pertama: Retina untuk telinga anda

HomePod adalah penceramah pengiraan yang hebat - pembicara yang juga menyokong Siri dan HomeKit.

Apple HomePod kelihatan ... dengan baik, seperti pod. Ia bertekstur seperti pembicara harus, dan boleh didapati dalam warna putih dan hitam. Snaking dari bawah adalah kord kuasa mudah; di bahagian atas, paparan yang menunjukkan satu perkara sahaja - antaramuka gelombang Siri biasa.

FAQ HomePod: Semua yang anda perlu ketahui

Membuat penceramah lebih bijak

Pasaran hari ini menawarkan beberapa penceramah "pintar", tetapi mereka sama ada berfokus pada muzik, seperti Sonos, atau penolong yang fokus, seperti Echo Amazon dan Google Home. Tidak ada pilihan yang benar-benar merangkumi kedua-dua kawasan - dan itulah yang Apple cuba mengubah. Dengan HomePod, Apple berhasrat untuk menampung pasaran pembantu rumah dan penceramah pintar dalam satu perjalanan.

Tumpuan dan sejarah Apple dengan muzik adalah panjang, dan masuk akal bahawa syarikat itu akan menyasarkan kedua-dua muzik dan pintar dalam penceramah pintar yang pertama - Apple tidak berminat untuk membuat alat pintar $ 40 yang disambungkan yang memberikan pengalaman muzik yang mengerikan . Ia mahu menyampaikan bunyi berkualiti tinggi, berkualiti tinggi bersama-sama dengan pembantu berkualiti tinggi dan berkualiti tinggi.

Tahun lepas, Apple memperkenalkan AirPods dengan cip W1, sensor canggih, kawalan Siri, dan jumlah pintar yang cukup baik. Direka untuk mobiliti, AirPods berjaya mencapai kejayaan yang pantas - tetapi mereka tidak direka untuk membantu seluruh isi rumah atau keluarga.

HomePod adalah bahagian yang sama dan bertentangan dengan persamaan itu. Ia direka bukan sahaja untuk mengisi telinga anda - ia ingin mengisi bilik anda. Tetapi penceramah adalah lebih daripada sekadar tweeter dan woofer; ia mempunyai chipset Apple A8. Itulah chipset yang sama yang menguasai iPhone 6 dan Apple TV, dan menjadikan HomePod sebagai peranti audio pengkomputeran lengkap.

Apple #HomeHub. Muzik Apple. Batu rumah. Musicology. Siri. HomeKit.

Satu jawatan yang dikongsi oleh Rene Ritchie (@reneritchie) pada

Audio komputasi

Siri untuk HomePod tidak ditunjukkan di WWDC. Itu tidak akan dinafikan lagi untuk dilepaskan. Tetapi saya mendapat peluang untuk mendengar cawan muzik HomePod. Dan ia adalah menarik - terutama jika dibandingkan dengan Sonos Play: 3 dan Amazon Echo.

Sonos membuat pembesar suara yang hebat, tetapi mendengar HomePod adalah seperti pengalaman bergerak ke skrin Retina - anda tidak menyedari apa yang telah anda hilang sehingga anda melihatnya. (Atau, dalam kes ini, dengar.) HomePod mempunyai pemisahan bunyi jauh lebih baik daripada Sonos: Ia lebih bersih, lebih cerah dan lebih kuat, dengan vokal yang jelas dan suasana latar belakang yang melonjak. Amazon Echo tidak dapat memegang lilin sama ada: Ia hanya berbunyi seperti pembesar mainan kecil dan kecil.

HomePod mengingatkan saya tentang Mod Potret di iPhone 7 Plus. Di sana, kuasa pemproses A-Series membolehkan aplikasi Kamera melakukan lebih jauh daripada apa yang kamera itu sendiri mampu. Pembesar suara Apple bekerja sama dengan mengambil muzik anda (dari Apple Music atau peranti lain melalui protokol AirPlay 2) dan mengira neraka itu. Cip A8 menganalisis muzik anda dalam milisaat untuk memberikan EQ, keseimbangan, dan unjuran yang terbaik untuk susunan bilik tepat anda.

Ia seperti mengambil audio, memisahkan dan menganalisis semua aspek dan lapisannya, kemudian mengisi bilik dengan vokal tajam, jelas, berbeza dan penuh, kaya, hampir-hampir lezat bunyi.

Akibatnya, kedengarannya seperti lapisan muddiness dan dullness telah dihapuskan, meninggalkan muzik yang tiba-tiba tajam dan ditakrifkan.

(Siri + HomeKit) * Privasi

Masih banyak yang kita tidak tahu mengenai HomePod. Apple menyediakan pratonton di WWDC, bukannya sepenuhnya pada keluaran produk. Terdapat juga banyak batasan, walaupun tiada yang luar biasa untuk produk generasi pertama - terutama sekali dari Apple.

Sebagai contoh, HomeHub boleh memainkan Muzik Apple anda secara langsung dari awan, tetapi segala-galanya perlu disegerakkan dari iPhone atau iPad anda (dan / atau mungkin Mac). Sekiranya anda ingin bermain Spotify, Pandora, Amazon (termasuk Audible), Tidal, atau apa-apa lagi, anda perlu AirPlay menggunakan protokol AirPlay 2 yang baru dan baru Apple. Dan hanya AirPlay 2. Tidak ada sokongan untuk streaming Bluetooth standard.

HomePod juga akan menyokong Siri dan HomeKit selepas dibebaskan pada tahun ini, membolehkan anda bertanya, memberikan perintah, dan mengawal semua aksesori automasi rumah anda yang sedia ada, seperti lampu dan palam.

Ia begitu banyak yang saya rasa mungkin untuk menggantikan sekurang-kurangnya beberapa penceramah Sonos saya yang ada. Saya lebih suka menggunakannya sebagai pelengkap kepada HomePod, sudah tentu, tetapi mereka tidak menyokong AirPlay atau HomeKit - dan itu adalah jadual untuk saya sekarang.

Apple sebagai Apple, syarikat itu juga telah membina HomePod untuk mengutamakan privasi: Peranti mendengar untuk "Hey Siri," ya, tetapi perkataan arahan itu diproses sepenuhnya secara tempatan pada peranti - tiada data dihantar ke Apple melainkan jika dan sehingga anda bercakap kata-kata sihir. Walaupun begitu, HomePod hanya menghantar data tanpa nama; itu salah satu manfaat syarikat yang tidak membuat data menuai model perniagaan pusatnya.

HomePod akan tersedia akhir tahun ini untuk $ 349. Saya akan mendapat pasangan untuk ruang tamu saya dan beberapa orang untuk rumah saya. Saya hanya perlu membuat keputusan antara putih dan hitam.

Source

Sila tinggalkan balasan anda

Laman web ini menggunakan Akismet untuk mengurangkan spam. Ketahui bagaimana data komen anda diproses.