Lihat Pantas Pengedaran Linux Indie Berdasarkan Arch: MagpieOS

Kebanyakan distro Linux yang digunakan hari ini sama ada yang dibuat dan dibangunkan di AS atau Eropah. Seorang pemaju muda dari Bangladesh mahu menukar semua itu.

Siapa Rizwan?

Rizwan adalah seorang pelajar sains komputer dari Bangladesh. Beliau kini belajar untuk menjadi seorang programmer Python profession. Dia mula menggunakan Linux kembali di 2015. Bekerja dengan Linux mengilhamkannya untuk membuat pengedaran Linux sendiri. Dia juga mahu membiarkan seluruh dunia mengetahui bahawa Bangladesh sedang menaik taraf ke Linux.

Beliau juga telah mencipta satu versi live Linux Dari Scratch.

MagpieOS Linux

Apa itu MagpieOS?

Dagang baru Rizwan bernama MagpieOS. MagpieOS sangat mudah. Ia pada asasnya Arch dengan persekitaran desktop GNOME3. MagpieOS juga termasuk repo tersuai dengan ikon dan tema (diklaim sebagai) tidak tersedia di distros berasaskan Arch lain atau AUR.

Berikut adalah senarai perisian yang termasuk dengan MagpieOS: Firefox, LibreOffice, Uget, Bleachbit, Notepadqq, Penulis Imej SUSE Studio, Pengurus Paket Pamac, Gparted, Gimp, Rhythmbox, Perakam Skrin Mudah, semua perisian GNOME lalai termasuk Pemain Video Totem, dan set baru kertas dinding adat.

Pada masa ini, MagpieOS hanya menyokong lingkungan desktop GNOME. Rizwan memilih kerana ia adalah kegemarannya. Bagaimanapun, beliau merancang menambah lebih banyak persekitaran desktop pada masa akan datang.

Malangnya, MagpieOS tidak menyokong bahasa bangla atau bahasa tempatan yang lain. Ia menyokong bahasa lalai GNOME seperti bahasa Inggeris, Hindi dan lain-lain.

Rizwan menamakan distro MagpieOS kerana magpie adalah burung rasmi Bangladesh.

MagpieOS Linux

Mengapa Arch?

Seperti kebanyakan orang, Rizwan memulakan perjalanan Linuxnya dengan menggunakan Ubuntu. Pada mulanya, dia gembira dengannya. Walau bagaimanapun, kadang-kadang perisian yang dia mahu pasang tidak tersedia di repo dan dia harus memburu melalui Google mencari PPA yang betul. Dia memutuskan untuk beralih ke Arch kerana Arch mempunyai banyak pakej yang tidak tersedia di Ubuntu. Rizwan juga menyukai kenyataan bahawa Arch adalah keluaran rolling dan akan selalu terkini.

Masalah dengan Arch adalah bahawa ia adalah rumit dan memakan masa untuk memasang. Jadi, Rizwan mencuba beberapa distro berasaskan Arch dan tidak senang dengan mana-mana orang. Dia tidak suka Manjaro kerana mereka tidak mempunyai kebenaran untuk menggunakan repo Arch. Juga, cermin repo Arch lebih cepat daripada Manjaro dan mempunyai lebih banyak perisian. Dia suka Antergos, tetapi untuk memasang anda memerlukan sambungan internet yang tetap. Sekiranya sambungan anda gagal semasa pemasangan, anda perlu bermula semula.

Kerana isu ini, Rizwan memutuskan untuk membuat distro mudah yang akan memberinya dan lain-lain Arch memasang tanpa semua kerumitan. Beliau juga berharap untuk mendapatkan pemaju dari negara asalnya untuk beralih dari Ubuntu ke Arch dengan menggunakan distronya.

Cadangan baca A Tale of Two Arches: ArchLabs and ArchMerge

Bagaimana Membantu Rizwan dengan MagpieOS

Sekiranya anda berminat untuk membantu Rizwan membangunkan MagpieOS, anda boleh menghubunginya menerusi Laman web MagpieOS. Anda juga boleh menyemak projek itu Halaman GitHub. Rizwan berkata beliau tidak mencari sokongan kewangan pada masa ini.

MagpieOS Linux

Pemikiran Akhir

Saya memasang MagpieOS untuk memberikannya sekali lagi sekali. Ia menggunakan Pemasang Calamares, yang bermaksud memasang ia agak cepat dan tidak menyakitkan. Selepas saya reboot, saya disambut dengan mesej audio yang menyambut saya kepada MagpieOS.

Sejujurnya, ia adalah kali pertama saya telah mendengar ucapan pasca pemasangan. (Windows 10 mungkin mempunyai satu, tetapi saya tidak pasti.) Terdapat juga dok aplikasi Mac OS-esque di bahagian bawah skrin. Selain itu, rasanya seperti mana-mana desktop GNOME 3 yang saya gunakan.

Memandangkan bahawa ia adalah projek indie pada peringkat awal, saya tidak akan mengesyorkan menggunakan sebagai OS utama anda. Tetapi jika anda seorang distrohopper, anda pasti boleh mencubanya.

Bahwa dikatakan, ini adalah percubaan pertama yang baik untuk pelajar yang ingin meletakkan negaranya di peta teknologi. Yang terbaik, Rizwan.

Pernahkah anda mendengar tentang MagpieOS? Apakah rantau kegemaran anda atau distro Linux buat masa ini? Tolong beritahu kami dalam ulasan di bawah.

Sekiranya anda mendapati artikel ini menarik, sila ambil satu minit untuk membaginya di media sosial.

Source

Sila tinggalkan balasan anda

Laman web ini menggunakan Akismet untuk mengurangkan spam. Ketahui bagaimana data komen anda diproses.