Mengapa iPhone 11 tidak akan mempunyai 5G (dan iPhone 12 mungkin tidak sama ada)

Minggu depan, Apple akan menjadi mengambil bungkus dari iPhone 11. Pada masa ini, tidak banyak perkara yang kita tidak tahu, dan dari khabar angin, nampaknya seolah-olah Apple akan menambah beberapa ciri yang membawa ia pantas dengan pesaingnya, termasuk kamera tiga-lensa , bateri yang lebih besar, dan mungkin juga sokongan Pensil Apple.

Christopher Hebert / IDG
IPhone baru akan membawa banyak penambahan kepada iPhone XR dan XS, tetapi bukan 5G.

Tetapi ada satu spesifikasi teknologi baru yang saya tahu pasti tidak akan dimasukkan ke dalam helaian iPhone 11: 5G. Samsung, LG, OnePlus dan lain-lain sudah menjual telefon bimbit yang mampu mengetik ke dalam rangkaian tanpa wayar generasi akan datang, jadi peminat Apple sememangnya bersaing untuk mendapat 5G-ready iPhone 11 Pro Max 5G. Tetapi saya minta maaf untuk mengatakan, sama sekali tidak ada cara yang berlaku. Ini satu perkara yang saya pasti pasti (selain daripada bongkok kamera persegi jelek). Malah, saya bersedia bertaruh, kami mungkin tidak akan mendapat iPhone dengan 5G tahun depan sama ada.

Tetapi jangan risau, itu satu perkara yang baik.

5G tidak bersedia untuk masa perdana

Rabu lalu, saya menguji rangkaian 5G secara langsung di Providence, Rhode Island, dengan Samsung Galaxy Note 10 + 5G. Ia adalah telefon $ 1,300 dengan skrin 6.8-inci, 12GB RAM, dan empat kamera belakang. Walaupun tanpa 5G, ia adalah telefon Android teratas, tetapi modem 5G hanya ceri di atas.

Dalam ujian saya, Nota 10 + 5G memukul kelajuan teratas lebih baik daripada 1.6Gbps, dimuat naik pada 50Mbps, dan memuat turun filem dua jam dalam masa 10. Untuk mengatakan ia berlari bulatan di sekitar LTE adalah sesuatu yang merosot-dalam kebanyakan ujian muat turun saya, fail LTE hampir tidak dimulakan sebelum fail yang dimuat turun 5G sudah bersedia untuk dimainkan. Ringkasnya, ia adalah minda bertiup. Dan ini bukan ujian makmal teoritis yang dibuat. Saya sebenarnya berjalan di sekitar jalan raya menggunakan rangkaian awam.

Christopher Hebert / IDG
Kelajuan 5G adalah legit-apabila anda boleh mendapatkannya.

Dengan kelajuan seperti itu, anda fikir Apple akan bergegas untuk menambah 5G ke iPhone. Qualcomm sudah membuat modem 5G yang boleh digunakan oleh Apple dalam iPhone, yang x55, yang "direka untuk memberikan sokongan yang komprehensif untuk 5G NR TDD dan FDD, serta spektrum mmWave dan sub-6 GHz." Ini bermakna iPhone 5G boleh menyambung ke rangkaian Verizon mmWave super cepat yang saya uji, serta rangkaian lain 5G yang lebih perlahan di seluruh dunia tanpa kehilangan pukulan.

Terdapat satu masalah. Nah, sebenarnya ada beberapa masalah, tetapi yang utama adalah bahawa mmWave 5G sangat terhad. Satu-satunya tempat yang saya terjamin untuk mendapatkan liputan adalah ketika saya berdiri tepat di bawah nod, dan walaupun kemudian saya perlu menunggu logo 5G raksasa untuk muncul di bar status. Jika saya mengambil terlalu banyak langkah, membulatkan sudut, atau mengembalikan saya ke simpul, saya kehilangan liputan 5G. Dan itulah satu-satunya 5G yang dijual oleh Verizon.

Itu bukan jenis pengalaman Apple akan menjual. Dan kerana saya tidak fikir Apple akan membuat versi berasingan iPhone hanya untuk 5G, iPhone 5G akan menjual janji rangkaian yang sangat pantas, bukan yang sebenar. Apple jarang menjual produk yang tidak sedia keluar dari kotak, dan 5G pastinya tidak.

Mo 'kelajuan, masalah mo'

Satu lagi isu yang saya alami dengan Nota 10 + 5G ialah hayat bateri. Selama tiga jam saya menggunakan telefon, ia menjadi semakin hangat apabila 5G beroperasi, dan hayat bateri menurun sebanyak 60, dari 95 hingga peratus 35. Walaupun saya sudah tentu menggunakannya lebih berat daripada biasanya, ia masih jauh lebih teruk daripada longkang bateri pada sebarang telefon LTE premium lain, terutamanya iPhone.

Christopher Hebert / IDG
Apabila berlegar berhampiran nod 5G, saya mendapat kelajuan yang hebat, tetapi kawasan liputan sangat kecil.

Ringkasnya, 5G tidak bersedia untuk Apple, bukan sebaliknya. Apple pasti mempunyai prototaip 5G iPhone yang terapung di sekitar Apple Park, tetapi berdasarkan pengalaman saya dengan rangkaian mmWave Verizon, ia akan menjadi lama sebelum iPhone 5G yang pernah melihat cahaya hari. Tanpa menghalang rangkaian 5G yang besar dalam bulan 12 yang akan datang, saya agak ragu-ragu bahawa ia akan muncul di iPhone tahun depan sama ada, tidak kira apa khabar angin mengatakan.

Saya tidak melihat Apple melancarkan iPhone baru dengan sokongan untuk rangkaian mudah alih generasi akan datang yang tidak kukuh. Kebanyakan pengguna tidak memahami apa 5G, jadi Apple memerlukannya untuk "hanya bekerja," sebagaimana yang mereka suka katakan. Dan dari apa yang saya lihat, kita tidak ada di situ. Sekiranya rangkaian tidak ada, ia akan memudaratkan keseluruhan pengalaman dan Apple tidak akan menentangnya.

Apple akan menunggu selagi ia perlu. Sama seperti 3G dan 4G, Apple lebih suka menunggu daripada tergesa-gesa untuk menyokong kemesraan baru, terutamanya apabila kita bercakap tentang sambungan rangkaian semua-penting. Dan sekarang ia tidak ada di sana. Ia mungkin lama sebelum itu. Oleh itu, nikmati kamera triple-lensa iPhone 11, mengecas pengecas tanpa wayar, dan segala yang dibawa. Tetapi jika anda mahu melihat muat turun gigabit, anda akan terpaksa tinggal di dalam rumah.

Source

Sila tinggalkan balasan anda

Laman web ini menggunakan Akismet untuk mengurangkan spam. Ketahui bagaimana data komen anda diproses.