Netgear Memperluas Portfolio 802.11ax dengan Orbi Wi-Fi 6 Mesh System dan Nighthawk EAX80 Extender

Sebagai sebahagian daripada IFA 2019, Netgear mempunyai beberapa pengumuman baru merentasi barisan produk yang berbeza. Produk rangkaian wayarles menarik minat kami. Kami telah menghadiri Qualcomm's Hari 6 Wi-Fi bulan lepas, dan saya telah tweeted tentang Wii Wi-Fi Orbi Netgear (RBK6) yang dipamerkan pada majlis tersebut. Perkara sedang dibuat rasmi hari ini, dengan butiran tambahan menjadi tersedia.

Netgear Sistem Orbi memerlukan sedikit pengenalan, memandangkan jangkauan runcit dan populariti mereka. Di CES 2019, syarikat itu telah membentangkan beberapa butiran tentang menjalin bersama Orbi dan Wi-Fi 6. Yang kunci kepada prestasi hebat Orbi RBK50 (802.11ac) adalah 4 × 4 backhaul tanpa wayar yang berdedikasi antara router dan satelit. Ini meninggalkan dua aliran 2 × 2 (satu di 5 GHz dan satu di 2.4 GHz) yang tersedia untuk peranti klien yang disambungkan ke salah satu ahli kit. The Orbi RBK850 (kit membawa penamaan RBK852) mengekalkan backhaul 4 × 4 yang sama, tetapi bergerak dari Wi-Fi 5 ke Wi-Fi 6. Dalam segi teori, backhaul wayarles kini 2.4 Gbps (4 × 4: 4 / 80MHz 802.11ax) berbanding dengan 1.73 Gbps dalam RBK50. Para pelanggan juga mendapat aliran 4 × 4: 4 dari satelit atau penghala, dengan satu set aliran ruang khusus untuk tugas 2.4 GHz / 1.2 Gbps, dan satu lagi untuk tugas 5 GHz / 2.4 Gbps. Backhaul berwayar juga disokong (aliran ruang masuk backhaul tanpa wayar yang dinyahdayakan dalam kes itu), sama seperti Orbi RBK50.

Seperti yang diumumkan pada Hari 6 Wi-Fi Qualcomm, Orbi RBK852 adalah berdasarkan Platform Perangkaian Qualcomm Pro 1200. Ia akan tersedia bulan depan dan kit (router dan satelit tunggal) akan berharga $ 700.

Dalam berita Orbi yang lain, Netgear mengumumkan bahawa satelit Orbi dan satelit Orbi Luaran untuk Orbi asal (802.11ac) mendapat 'Mod Universal' kemas kini, membolehkan mereka bertindak sebagai extender untuk mana-mana router (walaupun bukan Netgear). Ini adalah tambahan yang dialu-alukan kepada set ciri keluarga Orbi, dan akan membantu syarikat menarik lebih banyak orang ke dalam ekosistem Orbi.

Netgear juga mengumumkan extender wayarles EAX80 Wi-Fi 6 Nighthawk hari ini. Ia didasarkan pada chipset Broadcom dan bertujuan untuk melengkapkan router Wi-Fi 6 yang sudah ada di pasaran.

Netgear bertujuan untuk mempromosikan kemudahan penggunaan extender dengan aliran konfigurasi berdasarkan aplikasi. EAX80 akan tersedia lewat bulan ini untuk $ 250.

Berdasarkan maklum balas pembaca untuk artikel 6 Wi-Fi sebelumnya, saya membangkitkan dua soalan untuk Netgear berkaitan dengan pengumuman di atas - yang berkaitan dengan harga Orbi RBK852 pada $ 700 (terlalu tinggi?), Dan yang lain berkaitan dengan selera pengguna untuk peralatan Wi-Fi 6 yang diberikan sifat draf semasa standard 802.11ax.

Mengenai aspek kos, Netgear menyatakan bahawa router Wi-Fi 6 Nighthawk premium yang berharga sekitar rangkaian $ 300 - $ 400 telah dijual dengan baik. Memandangkan sistem mesh pada asasnya adalah perkakasan untuk sekurang-kurangnya dua penghala tanpa wayar dalam satu kit, harga adalah wajar. Mengenai keupayaan pengguna untuk perut perbelanjaan $ 700 untuk sistem Wi-Fi, Netgear menunjuk kepada tinjauan dalaman yang menunjukkan pengguna merawat sistem Wi-Fi seperti Orbi sebagai pelaburan jangka panjang (3-5 years). Memandangkan ini adalah orang yang telah melabur dalam buku nota dan telefon bimbit terkini (pelanggan Wi-Fi 6), Netgear percaya bahawa pasaran sasaran tidak akan dimatikan oleh tag harga alat 6 Wi-Fi Orbi.

Apropos penandatanganan standard Wi-Fi 6 yang masih belum selesai, Netgear percaya bahawa isu-isu yang sedang menahan kembali Wi-Fi 6 dalam peringkat draf semuanya boleh dikawal melalui firmware, dan tidak memerlukan sebarang perbaikan perkakasan. Memandangkan kemas kini firmware yang berterusan telah banyak menjadi norma untuk kebanyakan produk elektronik hari ini, apa-apa perubahan piawai antara sekarang dan ratifikasi akhirnya juga boleh dibuat ke unit yang sudah digunakan di lapangan. Perlu juga diperhatikan bahawa standard akhir diperlukan untuk memastikan interoperabilitas maksimum antara pelanggan Wi-Fi 6 dan AP dari vendor yang berbeza. Memandangkan Netgear mempunyai sistem berasaskan silikon dari ketiga-tiga vendor chipset utama (Qualcomm, Broadcom, dan Intel), isu-isu saling kendalian tidak sepatutnya menjadi kebimbangan kepada pelanggan mereka.

Secara keseluruhan, kami melihat bahawa pasaran Wi-Fi 6 bersedia untuk berlepas dengan pelancaran sistem klien pelbagai Wi-Fi 6 dan telefon. Pelancaran DOCSIS 3.1 serta FTTH ISP telah membawa internet gigabit ke banyak isi rumah, dan selera pengguna untuk Wi-Fi gigabit praktikal telah dilaksanakan. Pengembangan portfolio 802.11ax Netgear sedang berlaku pada masa yang tepat untuk syarikat memanfaatkan keadaan semasa pasaran.

Artikel Asal

Sila tinggalkan balasan anda

Laman web ini menggunakan Akismet untuk mengurangkan spam. Ketahui bagaimana data komen anda diproses.