Patriot Hellfire M.2 NVMe SSD Review

Seterusnya dalam carousel ulasan kami adalah SSD berasaskan M.2 PCIe NVMe yang sangat cepat. Dengan hanya Toshiba / OCZ dan Samsung yang umumnya bersaing dalam ruang penggemar ini, ia akan menjadi lebih baik untuk melihat lebih banyak persaingan. Untuk itu, rakan-rakan kami di Patriot telah dihantar melalui 480 GB Hellfire M.2 SSD mereka. The Hellfire menjanjikan cukup cepat menggunakan pengawal Phison PS5007-E7 yang dikongsi oleh orang lain di pasaran. Ayo digali sedikit dan lihat apa yang membuat tick Hellfire, dan lihat bagaimana ia melakukan dalam ujian kami.

Spesifikasi dan Ciri

Berikut adalah jadual Spesifikasi. Kami melihatnya berpasangan dengan pengawal Phones 8-Channel PS5007-E7 dan Toshiba 15 nm MLC NAND untuk keperluan penyimpanan dan pengawalnya. Patriot menyenaraikan prestasi sebagai 3000 MB / s berurutan berbunyi dan menulis berurutan 2400 MB / s. Rawak 4K IOPS masuk pada 170K dan 220K masing-masing.

Pemacu ini masuk pada saiz m.2 2280, kira-kira 8cm x 2.2cm x .31cm. Walaupun pada tahun lepas di Computex, saya masih ingat melihat 110 mm 1 TB Hellfire, tetapi kita belum melihatnya di alam liar lagi.

Pemacu ini mempunyai penarafan dua juta jam MTBF untuk pergi bersama 350 TBW (terabytes bertulis) untuk pemacu 480 GB. Saya yakin menulis tidak akan menjadi masalah dalam pemacu ini kerana ia tidak berada di dunia SSD selama beberapa generasi sekarang. Dengan itu, Patriot menawarkan jaminan 3 Tahun untuk memandu. Ini sedikit di belakang orang lain dalam segmen yang sama, tetapi masih apa yang paling banyak dipertimbangkan.

Patriot Hellfire 480 GB Spesifikasi
kapasiti480 GB (juga 240 GB)
Antara mukaSpesifikasi Pangkalan PCI Express Revisi 3.1 (PCIe) NVMe 1.2
PengawalPhison PS5007-E7
flashToshiba 15 nm planar MLC
Borang FaktorM.2 2280
Ukuran8cm x 2.2cm x .31cm
MTBFJam 2M / 350 TBW (480 GB)
Kelajuan Baca / Tulis Sepenuh3000 / 2400 MB / s (480GB) 170K / 210K IOPS (4K rawak)
Service & Support3 Tahun
Harga480GB $ 258, 240GB $ 169 (newegg.com)

Pembungkusan / Pengeluaran Produk

Seterusnya adalah pembungkusan runcit. Di sini kita melihat Hellfire yang dijual dalam pembungkusan jenis pek lepuh. Hellfire duduk di plastik yang dikelilingi oleh beberapa kadbod. Sepertinya ini dimaksudkan untuk digantung di rak dengan memotong pada kadbod. Pembungkusan ini menunjukkan butiran peringkat tinggi di bahagian hadapan seperti jenama, model, saiz, dan antara muka, manakala belakang mengetengahkan beberapa ciri seperti meratakan pakaian maju dan pengumpulan sampah.

Pembungkusan Runcit - Barisan hadapanBelakang

Pemanduan

Di bawah ini kita melihat gambar pemacu itu sendiri - Saya suka pemacu M.2 yang kecil ini! Tidak banyak yang dapat dilihat, kerana sebahagian besar, tambang standard. Mungkin salah satu perkara yang lebih unik adalah pemacu menggunakan kedua-dua belah PCB sedangkan yang paling saya lihat menggunakan satu sisi, terutamanya untuk kapasiti ini. Hanya ambil perhatian untuk komputer riba ini boleh menjadi isu kerana sesetengah orang tidak dapat menyesuaikan tongkat M.2 berganda.

Patriot Hellfire 480 GB - DepanBelakang

Zoom masuk pada pemacu, saya melepaskan pelekat di bahagian depan untuk mendedahkan semua cip yang digunakannya. Kami melihat pengawal Phison PS5007-E7 dalam gambar pertama, diikuti oleh Toshiba 15 nm MLC NAND yang digunakan, dan NANYA berasaskan DRAM buffer.

Phison 5007 ControllerToshiba 15nm MLC NAND

Nanya

perisian

Di bawah ialah tayangan slaid Kotak Alat Patriot PCIe. Sama seperti Kotak Alat SSD yang lain, anda dapat menangkap maklumat mengenai pemacu melalui data SMART (yang tidak akan berfungsi untuk saya, atas sebab apa pun ... laman web yang lain itu berfungsi), Secure Erase drive, serta mengemas kini firmware. Pakej asas alat. Tiada masalah di luar data SMART yang tidak berfungsi.

Klik untuk melihat tayangan slaid.

Kaedah Ujian dan Sistem Ujian

Setiap SSD adalah Dipadam Selamat (SE) menggunakan utiliti yang disertakan untuk memastikan kami mendapat hasil yang terbaik. Kami melakukan ini sebelum setiap ujian dijalankan untuk memberi contoh perbandingan yang terbaik untuk membolehkan ujian. Di bawah adalah ujian yang kami jalankan dengan keterangan ringkas.

  • Crystal Disk Mark - Run at Settings Default (Pass 5)
  • AS SSD - Jalankan di Tetapan Lalai
  • ATTO - Jalankan di Tetapan Lalai kecuali QD Set ke 10
  • Penanda aras Utiliti Penyimpanan Anvil - Tetapan Lalai
Komponen Sistem Ujian
MotherboardASUS ROG Maximus IX Apex
CPUIntel i7 7700K @ Stok (4.5 GHz untuk motherboard ini)
MemoriGSkill Trident Z 2x8GB DDR4 3866 CL 18-19-19
SSDPatriot Hellfire 480GB
Bekalan kuasaSeasonic 1000P
Kad VideoAMD R7 260

Prestasi / Keputusan

CrystalDiskMark

Pergi ke penanda aras! Perhentian pertama kami adalah dengan CrystalDiskMark dan membaca dan menulis rawaknya. Untuk dibaca, kita dapat melihat kedalaman beratur tinggi yang benar-benar membolehkan pemacu ini meregangkan kaki yang memimpin pek oleh hampir 200 MB / s. Dengan kedalaman giliran tunggal (QD), ia jatuh di belakang OCZ dan Samsung, tetapi masih berjaya sedikit di hadapan pemacu Intel. Keputusan QD 4K tunggal adalah betul seiring dengan pemacu lain sementara keputusan QD32 membawanya ke hadapan pek. Sesuatu yang cukup padat di sini pasti.

Bergerak untuk menulis, Kami melihat prestasi pepejal dalam ujian QD32 yang berurutan dan urutan yang tetap. Bukan yang terbaik, bukan yang paling teruk. Menulis 4K adalah yang paling rendah dari kumpulan di sini tetapi hanya hampir tidak. Crank QD dan sekali lagi membawa pek itu.

CrystalDiskMark - Membaca

CrystalDiskMark - Menulis

SEBAGAI SSD

AS SSD Reads menunjukkan hasil yang sama ke atas ... sedikit di seluruh tempat. Dalam berurutan membaca Hellfire memimpin pek dengan margin yang signifikan, sedangkan 2nd di 4K. Namun apabila kita pergi ke keputusan 4K-64, ia menguntungkan jauh di belakang pemacu lain. Mungkin penangkapan QD berhenti dan membuat muka tentang tempatnya?

SEBAGAI SSD - Membaca

Menulis

Di sini, atas apa sebabnya, perkara-perkara tidak kelihatan hebat. berita baik, untuk Patriot, keputusan saya adalah anomali. Sekiranya anda melihat, Keputusan Anand untuk memandu ini, mereka menunjukkan urutan bertulis lebih dari 1200 MB / s. Saya telah mencuba semua yang saya tahu untuk mendapatkannya, walaupun memasang semula OS dari awal, tetapi, saya masih menerima hasil ini.

Tiada apa-apa untuk melihat di sini di luar akses tulis yang sangat perlahan lagi ... masuk akal dengan keputusan di atas. Membaca hanya sepadan dengan yang paling cepat yang kami uji.

Skor keseluruhan adalah sangat rendah kepada pemacu lain dan apa yang sepatutnya dibandingkan, kebanyakannya disebabkan oleh hasil tulis saya. Ini akan meningkatkan skor keseluruhan dengan ketara. Saya telah menghubungkan beberapa hasil lain yang menunjukkan pemacu ini benar-benar boleh dilakukan di AS SSD dari laman web thessdreview.com.

Times Akses

AS SSD - Skor Jumlah

ATTO

ATTO melakukan perkara yang memaparkan senario kes terbaik dengan pemacu ini. Dalam penanda aras berikutan yang sangat mampat ini, Hellfire bermula dengan cepat, dan mengarah ke seluruh ujian dengan margin yang cukup adil di seluruh.

ATTO - Membaca

Writ menunjukkan perkara yang sama dengan pemacu ini memaksimumkan pada hampir 2400 MB / s. Yang lebih penting ialah nilai 4k. Di sini, seperti yang dibaca di atas, ia melompat lebih cepat.

ATTO - Menulis

Utiliti Penyimpanan Anvil

Akhir sekali, Utiliti Penyimpanan Anvil. Permohonan ini melalui beberapa ujian yang berbeza memberikan satu gambaran tentang prestasi keseluruhan. Di sini sekali lagi, ujian kami adalah jauh berbanding laman web lain yang menjalankan penanda aras ini. Semasa saya menjaringkan 5.6K, mereka menjaringkan 10.4K. Sekali lagi, tidak pasti apa yang berlaku dengan pemacu ini dan sistem saya.

Penanda aras Utiliti Penyimpanan Anvil

Kesimpulan

Hellfire Patriot telah menunjukkan beberapa janji nyata dalam prestasi, mengalahkan sesetengah rumah kuasa dalam beberapa ujian, dan jatuh di tengah-tengah pek di lain-lain. Hanya jarang sekali yang paling lambat dari sekumpulan. Saya bercakap dari segi hasil saya yang sepadan dengan ulasan lain tetapi juga merujuk ulasan lain yang menunjukkan beberapa tanda aras cara yang lebih tinggi.

Selepas berbincang dengan Patriot mengenai masalah ini, mereka telah memastikan kami membuat cache tulis semula membolehkan pemacu untuk prestasi terbaik. Apabila itu masih tidak banyak membantu dalam ujian, mereka berkata, "OS terus menghantar arahan FUA di latar belakang yang mempengaruhi menulis 4K". Mereka terus berkata, AS-SSD dan tanda aras Anvil mensimulasikan QD yang lebih dalam (Antrian Hadiri) akan mempunyai masalah seperti ini, ATTO / CDM menggunakan QD1 supaya ia tidak menjejaskannya ". Itu betul dari Patriot, tetapi masih belum menjelaskan mengapa tapak lain dapat mencapai kelajuan yang lebih tinggi.

Patriot Hellfire M.2 NVMe SSD membawa ciri-ciri tipikal anda yang terdapat pada pemacu berasaskan M.2 PCIe 3.0 4x NVMe, tetapi tidak banyak lagi. Ia melakukan apa yang ia mahu lakukan - menjadi pemacu yang sangat cepat. Harga datang pada ~ $ 281 dari newegg.com. Ini meletakkannya dengan baik di bawah Samsung 960 Pro yang dihormati, dan beberapa dolar lebih daripada yang kini dijual Toshiba / OCZ RD400 512 GB. Kedua-dua pemacu mempunyai kelebihan keupayaan, kadang-kadang kelebihan kelajuan, tetapi pasti kelebihan kelebihan berbanding Hellfire. Prestasi yang bijak, mereka seolah-olah mengalahkan satu sama lain bergantung kepada ujian yang anda lihat. Jadi persembahannya pasti ada.

Keseluruhan, Hellfire Patriot muncul dan bermain dengan lelaki besar di pasaran dengan sangat baik. Penentuan harga jauh lebih rendah daripada mereka yang berdagang dengan (kecuali ada penjualan kursus). Sekiranya anda memerlukan sesuatu semata-mata seperti pemacu harga yang lebih tinggi ini, pastikan Patriot Hellfire berada dalam senarai anda apabila membeli-belah untuk memandu berasaskan M.2 PCIe 3.0 4x NVMe!

Patriot Hellfire M.2 NVMe SSD Review adalah pos dari: Overclockers - Komuniti Pengkomputeran Prestasi

Sila tinggalkan balasan anda

Laman web ini menggunakan Akismet untuk mengurangkan spam. Ketahui bagaimana data komen anda diproses.