Lancar Microsoft Windows 10 Pada ARM: PC Sentiasa Dihubungkan

Pagi ini di Sidang Kemuncak Snapdragon Qualcomm di Hawaii, EVP Windows dan Peranti Microsoft, Terry Myerson, mengumumkan pengenalan pertama Windows 10 PC akan dikuasakan oleh pemproses Qualcomm Snapdragon. Ia hampir setahun lalu kepada syarikat itu pertama kali diumumkan perkongsian mereka dengan Qualcomm, yang akan membawa sokongan ARM kepada Windows 10, tetapi dengan emulasi x86, membenarkan semua aplikasi sedia ada berfungsi juga. PC pertama akan menjadi ASUS NovaGo, yang merupakan komputer riba yang boleh ditukar, dan tablet HP ENVY x2 boleh tukar.

Laptop ASUS NovaGo

Ini adalah berita menarik di beberapa bidang. Qualcomm Snapdragon 835, yang merupakan pemproses yang pertama diumumkan Windows 10 pada ARM, menawarkan prestasi yang munasabah, tetapi dengan penggunaan kuasa yang lebih rendah daripada apa yang kita telah digunakan untuk ruang PC, dan terutama dalam keadaan kuasa rendah. Tanpa peranti di tangan, kami masih tidak tahu bagaimana SD835 membandingkan prestasi dalam persaingan. Kita akhirnya harus dapat menjawabnya seketika.

HP ENVY x2 Tablet

Salah satu bahagian utama menggunakan SoC mudah alih dalam PC ialah integrasi tambahan. Telefon pintar tidak mempunyai ruang untuk papan litar yang besar, sementara masih menyediakan ruang untuk semua peralatan dan bateri lain yang diperlukan, dan SoC bergerak menawarkan lebih banyak ciri yang diintegrasikan ke dalam SoC daripada apa yang PC biasa akan, yang membolehkan ruang lembaga yang besar penjimatan ke atas pertandingan. Kembali ke Computex, Qualcomm memamerkan papan PC SD835 berbanding papan Intel 14nm yang bersaing, dan penjimatan ruang adalah sehingga 30%. Ini membolehkan peranti yang lebih kecil, nipis, dan ringan, tetapi dengan kapasiti bateri yang lebih banyak.

Salah satu pengintegrasian utama dengan SD835 berbanding PC SoCs adalah kesalinghubungan selular bersepadu, yang merupakan salah satu ciri yang Microsoft memperjuangkan dengan perkongsian baru ini. Terdapat PC dengan kad selular yang ditambah pada masa yang lama, tetapi teknologi selular Qualcomm bertujuan untuk bergerak, di mana sambungan terus dan penggunaan kuasa rendah adalah keperluan. Sambungan yang sama akan tersedia di PC juga, dengan sambungan rangkaian yang sentiasa disambungkan memberikan pengalaman pengguna yang lebih baik daripada apa yang telah kami terbiasa di dunia komputer riba.

Kehidupan bateri juga harus menjadi satu kemenangan besar, dan sementara kita tidak mempunyai ujian sendiri, maklumat Microsoft menuntut sehingga hari-hari 30 siap sedia dan sehingga jam penggunaan aktif 22, manakala HP ENVY x2 menuntut sehingga jam penggunaan aktif 20. Itu mengagumkan, dan bertiup melewati hayat bateri sepanjang hayat yang kami jangkakan dalam komputer riba, dan harus membebaskan peranti selama beberapa hari sebelum digunakan. Terry Myerson telah menyatakan bahawa dia telah mendapat sehingga seminggu penggunaan daripada peranti sebelum dia perlu mengenakan bayaran.

Sifat mudah alih mudah alih juga membawa kelebihan lain. PC akan bangun dengan serta-merta, seperti yang anda harapkan pada telefon anda, atau tablet mudah alih.

Peranti dilengkapi ARM akan berjalan penuh Windows 10, jadi tidak ada aplikasi desktop yang tertinggal, tidak seperti sebelumnya yang dicuba oleh Microsoft ini. Cip ARM pada masa itu juga menawarkan prestasi kurang baik, jadi kali ini, ia harus menjadi pengalaman yang lebih baik. Aplikasi Windows Universal akan disediakan disusun untuk ARM secara langsung, tetapi aplikasi x86 akan berjalan dalam emulasi, yang masih menjadi sebab untuk kebimbangan untuk kedua-dua prestasi dan hayat bateri, jadi kita perlu melihat bagaimana panci itu keluar. Microsoft mempunyai versi "dioptimumkan" Office 365 untuk PC berkuasa ARM baru, yang mungkin bermakna ia telah dikompilasi semula untuk prestasi asli.

Mungkin bahagian yang paling menarik dalam pengumuman ini adalah apa persaingan yang ditambah dalam ruang ini harus dibawa ke pengguna akhir. Kami mempunyai Qualcomm datang ke PC dari ruang mudah alih, di mana kuasa rendah selalu menjadi kunci, namun prestasi telah bertambah baik, dan kami mempunyai Intel dan AMD di sisi lain, yang berasal dari prestasi tinggi tetapi kuasa tinggi dunia, di mana integrasi komponen ke dalam SoC tidak begitu tinggi. Ia akan menjadi menarik untuk melihat di mana penumpuan berlaku pada bulan-bulan akan datang.

Sumber: Microsoft

Source

Tinggalkan Komen

Laman web ini menggunakan Akismet untuk mengurangkan spam. Ketahui bagaimana data komen anda diproses.