Scammers Mencuri Lebih $ 1 Million Worth Ethereum Dari Peserta Bee Token ICO

Logo lebah

Beratus-ratus pengguna menjadi mangsa untuk menghantar e-mel kepada penipuan sepanjang minggu lalu, menghantar lebih daripada $ 1 juta Ethereum kepada penipu yang menghantar e-mel palsu yang menyamar sebagai Bee Token ICO (Tawaran Syiling Permulaan).

Bee Token ICO bermula pada Januari 31 dan berakhir pada Februari 2, apabila pasukan Bee mematikan ICO setelah menaikkan $ 5 juta mereka ingin membina produk mereka, aplikasi sewa rumah berdasarkan blokchain, a-la Airbnb.

Bukan kesalahan Bee. Pengguna jatuh ke penipuan e-mel asas.

Semasa Bee Token ICO berlangsung, seorang penipu menghantar e-mel yang menyamar sebagai pasukan Bee dan menggesa pengguna yang ingin membeli Bee Tokens untuk menghantar Ethereum ke dompet di bawah kawalannya.

Pasukan Bee menjadi sedar akan isu ini dalam masa terdekat ke dalam ICO, dan menghantar tiga tanda keselamatan [1, 2, 3], memaklumkan kepada orang bahawa ICO telah berlaku melalui laman webnya sendiri, dan bahkan mencipta Borang Google untuk membenarkan pengguna melaporkan penipuan.

Walaupun isyarat berterusan dari pasukan Bee, orang ramai terus jatuh ke e-mel palsu, yang dihantar dari alamat seperti: "[E-mel dilindungi]"

Satu salinan e-mel tersebut dikongsi dalam talian lebih awal dalam minggu ini:

E-mel scam Bee Token
Kredit: SolidCrypto

Scammer menggunakan banyak alamat dompet untuk menerima dana daripada pengguna yang ditipu. Bleeping Computer dapat mengesan tiga dompet tersebut - 1, 2, 3- tetapi terdapat banyak yang lain dikongsi dalam talian, tetapi alamat penuh diedit.

Tiga dompet itu mengandungi lebih dari $ 1 juta apabila Bee Token ICO berakhir pada hari Jumaat, tetapi dipercayai penggodam terbuang dengan lebih banyak wang.

Insiden serupa berlaku seminggu sebelum ini

Minggu lalu, satu lagi (atau mungkin sama) penipuan menipu pengguna yang mengambil bahagian dalam Expert ICO ke dalam menghantar dana bernilai lebih dari $ 150,000.

Kerana semua ini penipuan ICOs dan penipuan cryptocurrency, Facebook memutuskan iklan larangan untuk ICO dan kriptografi pada platformnya awal minggu ini.

Source

Sila tinggalkan balasan anda

Laman web ini menggunakan Akismet untuk mengurangkan spam. Ketahui bagaimana data komen anda diproses.