Hands on Dengan Distro Linux Indah System76 Pop! _OS

Ringkas: Pengilang sistem Linux System76 memperkenalkan pengedaran Linux yang indah yang dikenali sebagai Pop! _OS. Tetapi apakah OS Pop bernilai pemasangan? Baca ulasan Pop OS dan cari sendiri.

Apabila saya melihat bahawa Sistem 76 melancarkan mereka #TryPopOS kempen bulan lepas saya tahu ini adalah peluang yang sempurna untuk benar-benar meletakkan Pop! _OS melalui langkahnya. Saya seorang pemilik bangga Galago Pro, yang saya beli hari mereka melancarkan pra-tempahan Spring ini dan ia telah menjadi komputer utama saya sejak itu. Saya menggunakannya untuk segala-galanya dari menulis artikel, melayari internet, untuk bermain ringan, dan walaupun mesin sebagai kebiasaannya saya tidak berpuas hati dengannya.

Kembali apabila saya memesan komputer riba Pop! _OS tidak diumumkan lagi jadi komputer riba saya datang dengan saham Ubuntu, yang saya segera digantikan dengan Ubuntu GNOME. Sejak itu saya telah mencuba beberapa pilihan yang berbeza termasuk OS Utama, Manjaro GNOME Edition, dan yang terbaru saya telah menyelesaikan KDE Neon.

Segala-galanya yang saya lemparkan padanya telah bekerja hebat di sini setakat ini, tetapi kini sudah tiba masanya untuk mencuba sesuatu yang berbeza. Inilah pengalaman saya dengan Pop System 76! _OS.

Kajian OS Pop

Untuk memperkenalkan, saya menjelaskan bahawa Galago Pro saya bukan satu-satunya komputer yang saya lari Pop! _OS pada. Pertama saya memasangnya pada inci 2011 11 inci Acer Aspire One untuk melihat bagaimana ia akan dilakukan pada mesin spec rendah.

Untuk pengalaman pertengahan, saya menjalankannya dalam mesin maya di Galago Pro saya dengan teras 2, 4 GB ram, dan 128 MB VRAM. Selepas itu, saya memasangnya di menara pertengahan peringkat menengah. Mesin itu mempunyai pemproses Intel i5, kad grafik Nvidia 1050, dan ram ram 16.

Akhir sekali, selepas memandu beberapa ujian, saya memasang sepenuhnya pada Pro Galago saya selama kira-kira seminggu untuk melihat bagaimana saya menginginkannya.

Untuk memahami OS dengan lebih mendalam, saya memutuskan untuk tidak mengadili aliran kerja peribadi saya tetapi pada kualiti pengalaman yang dicipta oleh Sistem 76. Maksudnya, selain memasang Neofetch, saya menjauhkan diri dari terminal untuk kemas kini dan pemasangan aplikasi. Saya menggunakan versi kedai aplikasi Pop! _OS, Kedai Pop, untuk jenis perkara ini.

Saya juga menahan diri daripada menyesuaikan UI sebanyak mungkin. Saya bahkan tidak memasang Tweaks GNOME dalam larian ini, yang Pop! _OS tidak dimuatkan dengan. Oleh kerana Pop! _OS menggunakan GNOME, saya boleh melakukan ini untuk memasang pelbagai sambungan untuk mengembangkan kebolehgunaan saya tetapi memutuskan terhadapnya demi semakan ini. Saya mahukan pengalaman murni itu Sistem 76 sedang mencipta.

Cadangan readLXLE yang dicadangkan: Linux tanpa masalah untuk Perkakasan Lama

Latar Belakang dan Gambaran Keseluruhan

Sistem 76 mengumumkan Pop! _OS selepas Canonical memutuskan untuk menghentikan pembangunan Kesatuan 8. Ini menandakan berakhirnya harapan Canonical untuk melaksanakan konvergensi di Ubuntu dan mencetuskan permulaan hubungan kerjasama dengan pasukan GNOME.

Ramai orang teruja dengan ini, sementara yang lain agak kecewa, saya termasuk. Sistem 76 adalah salah satu daripada kumpulan orang-orang yang mempunyai harapan yang tinggi untuk Perpaduan 8 dan konvergensi masa depan yang ditawarkan. Mereka telah digantung rapat dan tetap setia kerana kita semua menunggu langkah seterusnya pembangunan Unity. Saya tidak ragu-ragu bahawa Sistem 76 telah melancarkan idea untuk mencipta OS mereka sendiri sebelum ini berlaku, tetapi saya yakin bahawa pengumuman ini adalah benar-benar mendorong mereka untuk mencipta apa yang kita tahu sekarang sebagai Pop! _OS.

Jadi apa itu Pop! _OS? Dalam dunia pemasaran, soalan yang ditanya oleh orang ramai adalah "apa yang membuat ini berbeza, lebih baik, istimewa?" Pendek kata, apakah cabutan di sini? Sekarang, saya akan mengakui, apabila saya pertama kali mendengar mengenai Pop! _OS Saya fikir ia hanya akan menjadi versi Ubuntu GNOME yang berkulit. Sebelum mereka mengeluarkan Pop! _OS mereka melepaskan mereka sendiri Pek dan tema ikon OS Pop dan mengumumkan fon yang akan digunakan. Sebaik sahaja saya memasang mereka, saya tidak dapat membantu tetapi berfikir bahawa semua Pop! _OS akan ditawarkan. Lapisan cat baru pada desktop GNOME.

Setelah beberapa lama berlalu, selepas saya mengujinya, dan sebagai Sistem 76 melepaskan lebih banyak maklumat mengenai OS baru mereka, saya gembira mendapati bahawa saya salah. Apa yang hebat tentang Pop! _OS bukanlah apa itu. Pada ketika ini, ia hanyalah pengedaran lain yang serpihan jitu dunia Linux hanya sedikit lagi. Dan saya tidak semestinya bererti dengan cara yang tidak baik.

Tetapi apa yang menjadikan Pop! _OS berbeza, lebih baik, istimewa adalah apa yang boleh dan akan. Maafkan perbandingan, tetapi Sistem 76 berada dalam kedudukan untuk mengambil peranan "Apple dunia Linux." Bukan sahaja mereka membuat perkakasan, tetapi sekarang mereka telah komited untuk membuat perisian yang direka untuk mesin yang mereka akan . Mereka berada di tempat di mana mereka boleh merancang kedua-dua kepingan peribadi pengkomputeran secara bersamaan.

Ini pasti akan membuat interaksi yang lebih lancar dan bersih antara keduanya. Masa depan Pop! _OS adalah tempat kegembiraan saya terletak, tetapi itu tidak bermakna ia tidak hebat sekarang kerana sudah pasti.

Cadangan readArchLabs yang dicadangkan: Lihat Cepat di Pengedaran Linux Berdasarkan Rising Arch

Keserasian

Ini adalah sesuatu yang kebanyakan penyebaran tidak mempunyai masalah besar, tetapi Pop! _OS membawanya ke peringkat seterusnya. Di laman web mereka, Sistem 76 menawarkan dua muat turun Pop! _OS: satu untuk pemacu Intel / AMD dan satu untuk Nvidia.

Bagus, hebat! Serius. Mengapa ini bukan perkara biasa pada ketika ini? Ia adalah satu konsep yang mudah. Satu-satunya perbezaan di sini ialah muat turun Nvidia secara automatik memuat turun pemacu Nivida ke sistem anda supaya kad grafik Nvidia anda seharusnya berfungsi keluar dari kotak. Ia tidak mendapat lebih lancar daripada itu. Saya cuba kedua-dua pilihan ini dan dalam kes penggunaan saya kedua-duanya bekerja dengan sempurna.

Semua mesin saya bekerja hebat seperti yang diharapkan, selagi sistem anda memenuhi kriteria ram ram 2 GB, penyimpanan 16 GB, dan pemproses 64-bit maka anda harus baik. Satu-satunya "kelemahan" yang saya dapati mengenai keserasian ialah mereka hanya menyokong seni bina 64-bit. Tetapi adakah itu benar-benar penurunan dalam 2018?

Lihat dan rasa

Sekarang ke bahagian yang menyeronokkan. Pop! _OS mudah dijadikan salah satu persekitaran desktop terbaik yang pernah saya gunakan. Saya akan mengatakan ia terikat dengan OS Elementary, persekitaran desktop Budgie pada Solus OS, Deepin, dan Manjaro GNOME Edition.

Itu bukan untuk mengatakan bahawa pengedaran lain tidak cantik juga atau bahawa mana-mana ini juga pilihan mencari kegemaran saya. Saya hanya mengatakan bahawa saya fikir mereka secara objektif beberapa pilihan yang paling indah yang ditawarkan oleh Linux. Saya sendiri lebih suka melihat lalai daripada Plasma 5 atau Perpaduan dengan tema dan ikon Numix yang dipasang. Plasma mudah, bersih, dan profesional, manakala tema Perpaduan dengan Numix adalah ikonik, unik, dan berfungsi.

Tetapi Pop! _OS, serta pilihan lain, menawarkan sedikit bakat yang berada pada tahap yang berbeza. Mereka tidak berada di atas, tetapi mereka bersih dan moden. Saya fikir penanda utama bahawa distro adalah "objektif yang cantik" adalah jika sekadar melihat mana-mana orang, pengguna Linux atau tidak, melihat desktop tersebut dan berfikir "siapa yang betul-betul cantik!" Yang Pop! _OS pasti termasuk.

Seperti yang saya nyatakan sebelum ini, Pop! _OS mempunyai tema GTK desktop dan ikon ikon sendiri, dan menggunakan dua fon, fon Roboto Slab dan Fira, kerana ia adalah UI. Ramai di antara kita yang biasa dengan keluarga font Roboto, dan Fira pada asalnya dibangunkan untuk Firefox OS kembali di 2013, sehingga kedua-dua fon ini mendahului OS. Walaupun tema dan ikon pada asalnya berdasarkan projek-projek lain, mereka menambah watak yang cukup untuk menganggap mereka sebagai entiti baru sendiri. Saya akan mengatakan bahawa ikon tidak sama seperti tema. Mereka masih berbahaya seperti pek ikon sumbernya, Papirus, tetapi masih, menambah beberapa perubahan yang saya rasa masuk akal. Tema GTK, yang berdasarkan Tema Adapta, kelihatan hampir tidak seperti yang asalnya. Selain daripada unsur-unsur yang rata, Sistem 76 melakukan tugas yang hebat untuk menjadikan Tema Adapta mereka sendiri dengan Tema Pop GTK. Untuk apa yang bernilai, saya juga fikir kursor kelihatan bagus walaupun saya tidak pasti sama ada ini adalah projek baru atau bertali.

Bahawa dikatakan, keseluruhan OS mempunyai UI yang sangat rata, minimum, dan bersih yang masuk akal di 2018. Sesetengah orang bukan peminat bahasa reka bentuk rata, tetapi saya percaya kesepakatan umum adalah bahawa ini adalah piawai teknologi UI moden. Saya untuk seseorang tidak mempunyai masalah dengannya. Saya fikir bahasa reka bentuk yang rata adalah cantik, untuk mengatakan sedikit. Walaupun ia menjadi popular dengan kemas kini Android Lollipop apabila Google memperkenalkan bahasa Design Material mereka, banyak syarikat dan pereka lain telah menggunakan konsep itu dan membuatnya unik sekali. Sistem 76 tidak terkecuali dan saya lebih puas dengan tema yang mereka buat.

Sistem 76 juga telah mencipta pengalaman pemasang mereka sendiri dalam Pop! _OS. Proses pemasangan adalah salah satu pemasangan OEM. Itu masuk akal kerana ini akan menjadi pilihan utama Sistem 76 akan termasuk pada komputer mereka yang bergerak ke hadapan. Ini bermakna orang pertama yang log masuk selepas anda memasang OS akan diminta untuk menyediakan akaun pengguna mereka seolah-olah mereka menghidupkan komputer riba buat kali pertama. Ini adalah sentuhan yang bagus yang tidak menambah kekeliruan atau kekecohan sebenar kepada proses pemasangan Ubuntu yang sudah digunakan.

Cadangan readKali Linux yang dicadangkan: Tidak Semua Teh Teh

Prestasi dan Aliran Kerja

Berhubung fungsinya, jika anda digunakan untuk lalai GNOME maka anda akan merasa di rumah di Pop! _OS. DE berusaha sebaik mungkin untuk keluar dari cara kerja anda. Tiada dok, tiada bar aktiviti yang menunjukkan aplikasi terbuka anda dengan segera di desktop, dan dulang sistem sangat minimum secara lalai. Seperti dalam GNOME, Gambaran Keseluruhan Kegiatan adalah di mana semua maklumat itu akan muncul, tidak ada tujuan. Dengan menekan kekunci super, anda akan melihat semua aplikasi terbuka anda dibentangkan dalam grid, dash GNOME yang cukup banyak di dok arahan, dan semua desktop maya anda.

Tidak ada yang baru. Inilah standard Cara GNOME melakukan perkara-perkara. Perbezaannya ialah Pop! _OS hanya kelihatan jauh lebih indah ketika berbuat demikian. Ia mengekalkan antara muka yang lancar dan pantas yang sama, dan animasi mudah. Mereka cukup untuk menambahkan perasaan yang berkualiti kepada persekitaran desktop anda bukannya sebelum ini. Tetapi ada satu pandangan yang menonjol, pada pandangan saya.

Bagi kebanyakan kita yang digunakan untuk persekitaran desktop yang lebih tradisional Pop! _OS mungkin sedikit lebih sukar untuk menavigasi pada mulanya dengan peninggalan yang meminimumkan dan memaksimumkan butang tetingkap. Ia menyimpan butang yang rapat, tetapi ketiga-tiga butang ini sangat penting untuk pengalaman saya bahawa ia agak sukar untuk digunakan untuk tidak menggunakannya.

Inilah kritikan yang saya ada OS asas. Sekiranya saya menggunakan Pop! _OS sebagai DE sepenuh masa saya akan memasang Alat Tweak GNOME jika hanya untuk menambah butang ini. Sekarang, saya berkata saya akan menilai OS berasaskan apa yang 76 cuba untuk mencapai dan tidak berdasarkan alur kerja peribadi saya. Tetapi saya benar-benar berfikir bahawa menambah fungsi ini secara lalai adalah cara yang lebih baik untuk melakukan sesuatu, walaupun saya menghormati keputusan Sistem 76 untuk tidak melakukannya.

Prestasi OS adalah seperti yang anda harapkan. Saya tidak dapat melihat perbezaan yang konsisten antara Ubuntu GNOME dan Pop! _OS lalai. Mereka menggunakan jumlah sumber sistem yang sama pada boot, prestasi permainan hampir sama, dan sebarang bentuk pengeditan video dan imej yang saya lakukan dengannya berfungsi seperti yang diharapkan. Jadi benar-benar tidak ada yang menonjol di sini di Pop! _OS. Tetapi itu adalah perkara yang baik. Malah, itu satu perkara yang hebat. OS adalah lancar, berfungsi, dan cair ke latar belakang seperti yang dimaksudkan untuk.

Pop! _OS mendapat skor sempurna dalam kategori prestasi.

Kesimpulan

Jadi semua itu baik-baik saja dan hebat, tetapi apakah pendapat saya keseluruhan mengenai sistem 76? Sebelum saya menjawabnya, saya fikir soalan terakhir ialah Pop! _OS untuk? Saya dengan sengaja mengelak bertanya soalan ini sehingga perkara ini, dan saya telah melakukannya untuk satu sebab utama: Saya tidak fikir ia penting.

Sekarang, Sistem 76 berkata secara langsung di laman web mereka bahawa ini adalah pengedaran untuk para saintis, jurutera, pencipta, pembuat, dan lain-lain. Ia direka untuk orang yang perlu melakukan sesuatu pada tahap teknikal. Sebab saya katakan bahawa ini adalah bahawa walaupun kita tahu yang pasaran sasaran Sistem 76 saya tidak melihat alasan mengapa distro ini tidak boleh untuk orang lain.

Sebenarnya, saya rasa persoalan yang lebih baik daripada bertanya "siapa yang Pop! _OS untuk?" Adalah "siapa yang TIDAK untuk?" Itu adalah soalan yang lebih mudah pada pendapat saya kerana demografi itu jauh lebih kecil. Pop! _OS bukan untuk orang yang menganggap dirinya sebagai pengguna kuasa Linux, seseorang yang digunakan untuk paradigma desktop tradisional tanpa minat mengubahnya, dan / atau seseorang yang hanya tidak suka dengan gaya Pop! _OS.

Saya katakan ini mungkin bukan untuk pengguna kuasa Linux kerana kami adalah sekumpulan orang yang sangat pemilih. Ya, saya termasuk diri saya dalam kumpulan ini, jadi saya mengakui Pop! _OS mungkin bukan untuk saya. Saya tahu bagaimana saya dapat menyelesaikan sesuatu. Saya tahu aliran kerja yang terbaik untuk pengalaman pengkomputeran saya. Dan dengan jujur, itu bukan dengan sesuatu seperti Pop! _OS. Saya mungkin bukan orang yang saya sebut sebagai pengguna kuasa sebenar seperti beberapa gam pemain gembira, pelbagai jurutera perisian, atau bahkan sebagai pemaju permainan video, tetapi saya tahu apa yang saya gunakan dan bagaimana saya dapat menyelesaikannya secara berkesan.

Bukan untuk mengatakan bahawa saya tidak dapat mencapai itu dengan Pop! _OS dengan beberapa tweak di sana sini. Ia boleh dibuat untuk melakukan apa sahaja yang anda mahu kerana, pada akhirnya, ia masih Linux. Saya hanya percaya menyesuaikannya dengan cara yang terlalu banyak untuk mengambil sesuatu seperti ini. Mengapa komited ke Pop! _OS untuk menjadikannya sesuatu yang lain?

Secara keseluruhan, saya fikir Pop! _OS adalah taburan hebat yang kebanyakan orang benar-benar dapat menikmati jika mereka membuka aliran kerja mereka kepada sesuatu yang mereka mungkin atau tidak boleh digunakan. Ia bersih, cepat, dan maju dengan baik. Yang saya fikir adalah apa yang sistem 76 berlaku untuk sini.

Ini bukan semakan menyeluruh dengan apa cara, tetapi saya harap anda mempunyai idea yang lebih baik tentang pilihan opsyen ini untuk menawarkan komuniti Linux secara keseluruhan. Seperti yang saya nyatakan sebelum ini, apa yang paling menggembirakan saya tentang Pop! _OS bukanlah apa itu, tetapi apa yang boleh. Masa depan pengagihan Sistem 76 adalah terang, dan saya teruja untuk melihat di mana mereka membawanya ke hadapan.

Izinkan saya tahu apa yang anda fikirkan tentang Pop! _OS. Adakah anda bersikap optimis mengenainya seperti saya atau adakah anda fikir ini adalah usaha yang sia-sia sebagaimana yang difikirkan oleh orang lain? Izinkan saya tahu sama ada cara di bahagian komen di bawah, dan juga maklumat lain yang anda rasa saya terlepas dalam ulasan ini.

Source

Sila tinggalkan balasan anda

Laman web ini menggunakan Akismet untuk mengurangkan spam. Ketahui bagaimana data komen anda diproses.