Ulasan Shadowhand

Gray Alien Games adalah definisi pemaju permainan luar. Pasukan suami dan isteri yang berpusat di Dorset luar bandar, Jake Birkett dan Helen Carmichael bekerja sendiri dengan sokongan dari penerbit kecil dan kontraktor luar negeri. Jake bukan pelarian dari pembangunan AAA, tetapi seorang veteran dari tempat permainan kasual PC yang tidak dapat dipakai pada dekad yang lalu, ketika ia mengetuk permainan teka-teki ceria untuk laman-laman seperti Big Fish. Mereka juga kacang sejarah. Helen, yang menulis senario itu, seorang ahli sejarah, sementara Jake mengumpulkan duit syiling. Apabila membuat permainan yang ditetapkan pada masa-masa bersejarah, Jake suka menyimpan duit syiling dari tempoh di atas mejanya untuk diserahkan di tangannya semasa dia bekerja. Sekiranya anda perlu meletakkan mereka sebagai watak dalam sitkom kontemporari, ia akan menjadi The Detectorists, bukan Silicon Valley.

  • pemaju: Permainan Alien Kelabu
  • Publisher: Positech Permainan
  • Platform: PC, Mac
  • Availability: Keluar sekarang

Kita harus menghayati pemaju seperti ini, yang bekerja di luar gelung dan mengikuti hawa nafsu mereka sendiri, kerana permainan mereka tidak seperti apa-apa lagi. Grey Alien mempunyai hit kecil beberapa tahun yang lalu dengan Kabupaten Solitaire, permainan teka-teki yang santai dan rapi yang menari dengan elegan di sekeliling pastiche ringan dari novel Jane Austen. Saya menyukainya. Apabila mereka memindahkannya dari Big Fish ke Steam, ia mendapati penonton yang tidak dijangka di sana, dan Gray Alien telah dipujuk untuk membuat sesuatu di sepanjang barisan yang sama tetapi bertujuan lebih tepat pada orang ramai permainan teras Steam.

Hasilnya ialah Shadowhand, yang bertujuan untuk menggabungkan hobi solitaire yang mulia dengan struktur dan sistem permainan peranan - sebaliknya seperti Puzzle Quest yang dilakukan untuk pertandingan-tiga permainan teka-teki. Sudah pasti permainan yang lebih canggih daripada Regency Solitaire, menambah rampasan, peralatan, ciri-ciri watak dan barang-barang yang boleh dibeli ke dalam permainan komik-stik gaya dan kemahiran pengisian yang lebih awal. Ia juga memperkenalkan konsep hebat paradoks turn-combat solitaire, di mana sistem RPGnya mencari pembelian dan ia menawarkan kedalaman taktikal.

Ulasan Shadowhand

Ini adalah permainan gembira yang tidak pernah melepaskan koboi kuda.

Shadowhand adalah, bagaimanapun - pujian - sangat banyak lagi permainan Gray Alien. Daripada membinanya di sekitar pencarian fantasi generik, Birkett dan Carmichael telah menukar Pride & Prejudice untuk Jamaica Inn, berpegang dengan England barat daya asli mereka dan menggantungkan masa itu beberapa dekad untuk masa yang lebih tanpa undang-undang dan swashbuckling orang jalan raya, penyeludup, majistret yang korup, penggantung, wanita misteri dan penginapan berombak di mana bangsal mengalir secara percuma.

Ia bahkan sebuah prequel, macam-macam, kepada Regency Solitaire. Wira kami adalah seorang bangsawan muda yang bernama Lady Cornelia Darkmoor, dan apabila dia menemui seorang lelaki kacak dengan nama Lord Fleetwood, anda menyedari bahawa anda menyaksikan pertunangan saudara tiri dan bapa saudara Kabupaten Solitaire. Ternyata pasangan tua ini mempunyai masa lalu yang mencabar. Apabila jurulatih yang menanggung Cornelia dan temannya Mariah untuk penugasan rahsia diselenggarakan oleh seorang pejuang dan Mariah menghilang, Cornelia tidak mungkin tetapi dengan senang hati memulakan karir sebagai seorang wanita yang bertopeng bertopeng sendiri, memancing dengan vagabonds dan tidak ada-telaga yang menyerang kawasan desa ketika dia mencari Mariah dan mendedahkan plot yang rusak di tengah-tengah masyarakat tinggi yang merosot. Seperti halnya Regency Solitaire, alur cerita ini tidak lebih daripada pastiche yang berbulu - tetapi ia dikatakan dengan cepat, mempunyai rasa humor dan rasa kebodohannya sendiri, dan dimanfaatkan dengan pemahaman yang kaya tentang masa ribal ini. Ia sangat menghiburkan.

Ulasan Shadowhand

Terdapat kempen bab 22 untuk dipasangkan, masing-masing ditetapkan di lokasi baru dan berjalan melalui beberapa tangan solitaire. Seperti di Kabupaten Solitaire, ini adalah susun atur yang anda jelas dengan berlari atau turun susunan dari kad di atas tumpukan buangan, tanpa mengira saman. (Pembaca Solitaire akan mengiktirafnya sebagai evolusi dari variasi TriPeaks.) Susun atur itu sendiri adalah pratetap, namun perjanjian itu secara rambang. Anda hanya boleh mengosongkan kad yang terdedah sepenuhnya, dan peminat kompleks dan penggulungan kad bertindih menambah tahap strategi dan pemikiran ke hadapan untuk membersihkan setiap susun atur. Aces, Jacks, Queens dan Kings telah ditinggalkan - dengan kacau, Gray Alien mendapati sebahagian besar pemain tidak memahami mereka - dan diganti dengan saman yang berjalan dari sifar hingga sembilan, yang juga membantu mengetatkan keseimbangan permainan dan membuat panjang, melengkung Gabung sedikit lebih mudah untuk dicapai. Saman baru juga telah dicipta untuk menggantikan saman kad bermain tradisional, termasuk saman 'pedang' dan 'senjata' yang mengenakan senjata lebih cepat untuk digunakan dalam pertempuran.

Terdapat banyak tangan solo yang santai untuk bermain, yang bermain sangat sama dengan Kabupaten Solitaire dan hanya berinteraksi ringan dengan sampingan RPG permainan - tetapi setiap bab juga termasuk beberapa duel, di mana tangan solitaire adalah bidang permainan untuk turn- pertempuran berasaskan. Pembersihan kad mengenakan senjata anda untuk kegunaan, manakala kombo menambah bonus serangan, dan bukannya menambahkan pengganda emas seperti yang mereka lakukan dalam tangan solo; anda dibenarkan satu serangan atau penggunaan item setiap giliran, dan jika anda tidak dapat membersihkan sebarang kad, giliran anda berakhir. Senjata dikumpulkan sebagai barang rampasan, bersama barang habis barang dan pakaian. Pertempuran mengambil sedikit masa untuk mendedahkan kedalaman sebenar, tetapi ada di sana. Terdapat satu lapisan terperinci sistem khusus pertempuran untuk masuk ke dalam - nilai-nilai perisai, peluang untuk menusuk, berdarah dan racun, peluang untuk menangkis kerosakan dari jenis senjata tertentu dan sebagainya - dan sebaik sahaja anda mendapat jalan tertentu ke dalam permainan yang anda perlukan untuk menyesuaikan beban peralatan anda sebelum setiap pertarungan sesuai dengan kelebihan dan kelemahan lawan anda.

Ulasan Shadowhand

Du Maurier adalah perlawanan yang sempurna untuk permainan, benar-benar - tetapi, seperti Austen, dia telah tersentak untuk sebahagian besar.

Sementara itu, Atribut adalah berharga dalam kedua tangan dan duels: contohnya, Insight memulakan tangan dengan lebih banyak kad menghadapi, Ketakutan menarik lebih banyak kad stok yang berguna, dan Luck kadangkala membersihkan kad secara rawak. (Mata-mata ini diberikan pada level-up, tetapi ia seolah-olah sistem XP adalah jambatan terlalu jauh untuk Gray Alien, anda naikkan secara automatik pada akhir setiap bab.) Terdapat kebolehan pasif dan aktif untuk mengumpul dan melengkapkan juga.

Dengan kata lain, Shadowhand tidak menawarkan kekurangan nuansa taktikal dan pengoptimuman RPG lama yang baik untuk menenggelamkan gigi anda. Ini bukan permainan yang sukar pada biasa (lawan AI adalah setengah buta dan merasakan banyak peluang untuk membersihkan kad), tetapi anda perlu berfikir dan merancang jika anda ingin mendapatkan penilaian tiga bintang pada setiap pertemuan. Ia juga - sangat penting - masih merupakan permainan nasib. Anda boleh membuat kad stok yang dahsyat dan mendapati diri anda tergoda di duels dengan mudah. Susun atur kadang-kadang menawarkan combo berjalan lancar, kadang-kadang sekerap. Menggunakan alat-alat yang sangat banyak, permainan yang disediakan untuk meringankan nasib anda adalah sebahagian teras keseronokan, tetapi banyak alat-alat ini - contohnya, kemahiran aktif yang membolehkan anda merombak susun atur keseluruhan - bergantung kepada nasib, dan masih boleh meninggalkan anda inginkan.

Sesetengah pemain RPG moden, yang disapu pada hasil yang boleh diramalkan, mungkin mengalah pada ini, tetapi saya suka bagaimana Shadowhand menggunakan tangan solitaire untuk mengisi kekejaman dan kecederaan roll dadu dalam permainan peranan lama. Kadang-kadang perkara tidak boleh pergi. Selain itu, tangannya pantas dilalui dan boleh dimainkan semula. Shadowhand tidak pernah mengecewakan dan sentiasa gembira bermain; seperti Regency Solitaire, ia telah dipoles dengan cahaya mewah, walnut. Karya seni yang dicat dengan tangan agak kecil, mungkin, tetapi mempunyai pesona Hogarthian tertentu, dan audionya sangat luar biasa. Bunyi ambien atmosfera tidak seperti latar belakang untuk membawa adegan ke kehidupan, terdapat skor yang mencolok, dan kesan bunyi bergaya gaya arked - didorong ke hadapan campuran, di mana mereka tergolong - membuat tindakan mengklik pada kad bermain hampir mendatar mendebarkan.

Mungkin perkara terbaik tentang Shadowhand adalah bahawa ia tidak datang dari tempat yang sama seperti permainan video lain. Secara harfiah, kerana siapa lagi yang membuat permainan di tengah-tengah rolling Dorset? Siapa lagi yang mahu mencuba kisah-kisah sejarah untuk inspirasi? Dan siapa lagi yang menyelamatkan nilai reka bentuk dan estetika cawangan keluarga permainan video yang tidak diingini - dunia permainan kuno pra-telefon yang sudah lama dan kuno - dan mencantumkannya ke genre lain untuk membuat sesuatu yang aneh dan baru? Ini adalah permainan yang hebat dan asal yang benar. Rasa kerja orang luar, kerana itu lebih jarang daripada yang anda fikirkan.

Source

Sila tinggalkan balasan anda

Laman web ini menggunakan Akismet untuk mengurangkan spam. Ketahui bagaimana data komen anda diproses.